En liten fundering
Jaha , och nu har man i tre veckors tid fått erbjudanden/hot om gratis fiberinstallation…..
Bland annat att regeringen bestämt att man måste ansluta sig ???
Jag frågade om det inte var bättre att åtgärda dom få punkter dom fick på besiktningen av entreprenaden , fick till svar. - jodå , jodå det fixar vi när vi ansluter din fastighet vet du .
Det måste väl ändå gå att få dom att åtgärda besiktningspunkterna på entreprenaden utan att jag ska bli lidande ? Lite märkligt om det ska hänga på mig när det ska finnas en fibergrupp som såg till att det kom hit fiber en gång i tiden , var finns den i dag?
Dom har ju haft sönder en del vägtrummor vid fibergrävningen samt förlagt fibern över en del trummor i stället för under som klart och tydligt framgår av avtalet mellan samfälligheten och fiberbolaget ( påskrivet av bägge parter ), fellagd fiber hindrar samfälligheten att byta den vägtrumman vid trummhaveri.
Lite konstigt att detta nog ej är upptaget som anmärkning på besiktningen i och med att besiktningsprotokollet aldrig publicerats på hemsidan så folk som har lite koll på saker och ting kan följa upp det hela . Jag kan ju ha fattat detta helt fel och att anmärkningarna är åtgärdade och ett slutprotokoll finns att publicera på hemsidan eftersom att garantitiden på 60 månader börjar lida mot sitt slut och vi i samfälligheten kommer att ärva deras fusk……….
Jag satt själv med som ” sakkunnig ” vid utformandet av avtalet men blev av den dåvarande styrelsen mer eller mindre förklarad ej önskvärd person när det blev dags för besiktning och i samband med det så kände jag att mitt engagemang ( vägskötsel samt diverse ) ej var så intressant längre i samfälligheten.
Som vanligt med vänliga hälsningar Tobbe
Ja, jo kan vara bra. Men just nu har vi familjeabonnemang "all inklusive" fyra mobiler och bredband obegränsad för knappt niohundra kronor.
Vi når inte upp till 1 Gbit och känner inte vi behöver det heller. Bredbandet fungerar för vårt behov och att streama TV tar bara 5-7 Mbit i kapacitet.
Jag förstår inte varför man ska ha fiber nu, det var bra tidigare när man hade uppringda modem, ADSL på kopparledningar. Mobilt bredband har blivit ett mycket bra alternativ.
Så varför betala 6.000 kr extra om året utan behov och med större driftsäkerhet?
Ja, vi har kanske olika behov?
Jag tycker fiber är översålt med dessa priser i förhållande till mervärdet, om det nu finns mervärde, vad innebär 1Gbit praktiskt för dig som inte vi kan få?